CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

dinsdag 24 mei 2011

Oogarts

Ja hoor, ze heeft weer wat..... Zijn het niet mijn tanden, dan zijn het mijn ogen.
Vanmorgen deed ik mijn lenzen in en had rechts last van een branderig oog. IK heb mijn lens even uitgedaan, bekeken en weer in gedaan.
Dat branderige gevoel bleef. Ook nadat ik mijn lens al zo'n 2 uur uit had, voelde het nog niet goed.
Ik heb toen mijn ouders gebeld om hen te vragen voor me te regelen dat ik bij een oogarts terecht kon. (Dank je wel weer paps en mams! Wat fijn dat jullie me met dit soort dingen willen helpen. Het is zo onhandig om op te school dit soort dingen te moeten regelen. Ik kan moeilijk tegen de kinderen zeggen dat ze stil moeten zijn en de juf met rust moeten laten, omdat ik even moet bellen.) Dat kon op 22 juni.
Pardon, 22 juni? Er is iets mis met mijn oog! We hebben het hier niet over mijn grote teen, het gaat over mijn OOG!


In 2003 had ik ook ineens iets raars met datzelfde rechteroog: van het ene op het andere moment zag ik slecht. Wanneer ik alleen met mijn rechteroog keek, leek het wel of ik in een lachspiegel keek.
Na veel onderzoeken in Breda en Rotterdam bleek ik natte macula degeneratie te hebben.
Dit is een aandoening die vooral bij 50-plussers voorkomt. Ik was pas 34..... Maar ik heb wel heel erg slechte ogen. (Links -12 en rechts nog iets meer. In dit geval mag je echt van een visuele handicap spreken.)


Ik ben toen uiteindelijk bij een arts in het AMC terecht gekomen die met een laser het lekkende adertje heeft dicht gebrand.
Er is nu blijvend een blinde vlek in mijn rechteroog.
Wanneer een van mijn ogen geblokkeerd wordt door iets, dan ben ik mijn focus even kwijt. Het verschil tussen mijn ogen is heel groot.
Nu ben ik daar wel aan gewend, maar in het begin was dit heel vervelend.
Ik zie nu soms ook heel duidelijk dat ik met 2 ogen kijk (gelukkig wel!): wanneer er bv een kaars in mijn blikveld staat, dan kijk ik met mijn ene oog rechts langs de kaars en met de andere links. Waarschijnlijk doen we dat allemaal en deed ik dat zelf ook altijd, maar nu zie ik letterlijk verschil.


Maar goed, dat was 8 jaar geleden. Terug naar het heden:
brandend oog, last van het licht, moeite mijn oog open te houden.
Ik kon vanmiddag bij de huisarts terecht en die stuurde me meteen door naar de oogarts. En wat wij niet voor elkaar kregen, lukte hem wel: ik mocht meteen komen. Moest er wel binnen een kwartier zijn.
Gelukkig is het ziekenhuis niet ver van de huisarts af, dus ik was er al heel snel.
In eerste instantie zei de assistente dat de arts net uit de OK kwam en dat ze niet wist of die 'mevrouw' vandaag nog kon ontvangen. (Ja, ja, ze zeiden 'mevrouw' tegen me! Nou ja, over me.)
Mijn huisarts werd vreselijk een beetje boos en natuurlijk kon ik komen.
Nu blijk ik een beschadiging op mijn hoornvlies te hebben: cornea-erosie.
Ik moet nu een paar dagen mijn oog druppelen en donderdag weer terug.
Waarschijnlijk komt het door een beschadiging op of van mijn contactlens. Ik kan beter ook een paar dagen mijn lenzen niet dragen. Ik zou niet eens willen, want dat branden blijft.


Gelukkig heb ik vorig jaar de glazen van mijn bril vervangen.
Echt jampot-bodems heb ik. Ik draag mijn bril zo weinig, dat ik geen €100,= per glas extra ga betalen om de glazen dun te laten slijpen.
Zou ik wel doen als ik geen lenzen meer zou kunnen dragen en ik weer elke dag een bril zou moeten dragen.


Als dat zo zou zijn, so-be-it. Ik zal mijn hele leven hulpmiddelen nodig hebben om goed te zien. En er komt een dag dat ik niet anders meer kan dan een bril.
Had ik 20 jaar geleden nog niet aan moeten denken: ik mocht toen 3 weken mijn lenzen niet dragen vanwege een allergische reactie op de inzet-/schoonmaakvloeistof.
Mooi niet! IK ging echt geen 3 weken met mijn bril lopen!
Dus eerst mijn ene lens 3 weken uit, toen mijn andere. In de auto droeg ik mijn bril wel, maar altijd met een zonneklepje.
Zat ik als een soort piraat met mijn hand voor mijn ene oog in de collegebanken. Alles beter dan mijn bril op.....




Bedankt voor je bezoek!

  

0 reacties: